2011. november 3., csütörtök

Pármai Sonkás-Rukkolás Pizza (Tejfölös Alappal) & Szalámi Pizza (Paradicsomos Alappal)

Mostanság nálam az abszolút favorit, ha pizzáról van szó a pármai sonkás-rukkolás. A pármai sonkát amúgy is imádom, a rukkolát még annál is jobban, a tejfölös-foghagymás alap pedig nekem sokkal izgalmasabb, mint a hagyományos paradicsomos. Már többször is próbálkoztam pizzasütéssel, de őszintén megvallva sosem sikerült úgy, ahogy azt szerettem volna. Ugyanis a jó pizza a jó tésztánál dől el, ha az sikerül, onnantól kezdve mindenki már a maga kénye-kedve szerint pakolhat rá olyan alapot és feltétet amilyet csak akar, ez tényleg csak ízlés dolga. Szóval, megelégeltem hát a félresikerült próbálkozásokat és most végre szerettem volna egy olyan igazi "pizzériás-vékonytésztás-olaszos"-at összedobni és hát azt kell mondjam, sikerült! Annyi az egész, hogy pontosan be kell tartani az arányokat, és néhány alapszabályt, és akkor már rögtön nem is olyan nehéz, mint ahogy azt sokan gondolják...





Pizza alaptészta
Hozzávalók 2 darab, egyenként kb. 30 cm-es pizzához:

1/2 kg finomliszt
25 g élesztő
1 dl LANGYOS tej
1 dl víz
0,5 dl olaj
1 KK cukor
1 KK só 

Tejfölös alap (1 db 30cm-es pizzához):

1 nagy zsíros tejföl
1 nagyobb gerezd zúzott fokhagyma
só, bors, némi oregáno
Feltét:
15 dkg pármai sonka
10 dkg rukkola
10 dkg forgácsolt parmezán sajt
8-10 szem fekete, magozott olajbogyó


1.) Először egy bögrében melegítsünk 1 dl tejet, de fontos, hogy langyos legyen (kb. 30-40 fokos) mert ekkor fog tudni felfutni az élesztővel. Ha túl hideg, nem történik semmi, ha pedig túl meleg, azzal pedig megöljük az élesztőgombákat és szintén nem történik semmi. Szóval, morzsoljuk bele a langyos tejünkbe egy csomag élesztő felét, és adjunk hozzá 1 kiskanál cukrot. Keverjük el, majd helyezzük egy meleg helyre, én az ablakpárkányra tettem, a radiátor közelébe. Kb. 10 perc alatt a bögre pereméig felfut. 
2.) Amíg ezt várjuk, szitáljuk majdnem az egész lisztet egy tálba (valamennyi kell majd a gyúráshoz is). Alakítsunk ki egy mélyedést a lisztben, és öntsük bele az élesztős tejet. Hagyjuk még egy pár percig kelni, majd adjunk hozzá kb. 2-3 EK olajat, a sót és egy pici vizet és vagy a kezünkkel gyúrjuk össze (én erre szavazok) vagy pedig dolgozzunk robotgéppel, mindegy, csak az a lényeg, hogy olyan állagú tésztát kell kapjunk, ami elválik az edény falától. Ne legyen túl kemény se. Ha szükséges, adjunk még hozzá pici vizet, vagy lisztet. Szórjuk meg kevés liszttel a tetejét, takarjuk le egy konyharuhával és tegyük meleg helyre. Körülbelül 30-40 perc múlva meg fog kelni a kétszeresére. 
3.) Helyezzük egy kilisztezett deszkára, vagy a konyhapultra és néhányszor gyúrjuk át. Ne ijedjünk meg, ha összeesik, ez normális. Vágjuk annyi részre a tésztát, ahány pizzát szeretnénk, szerintem 2-3 az ideális ebből az adagból. 
4.) Kapcsoljuk be a sütőt, állítsuk 220°C-ra. Nyújtsuk a tésztát jó vékonyra, és viszonylag kör alakúra. A kezünkkel is nyomkodhatjuk, formálhatjuk, mert akkor jó, ha a pereme vastagabb. 
5.) Kenjünk be olajjal egy tepsit és csúsztassuk át rá a pizzatésztánkat. Néhány helyen szurkáljuk meg villával. Kenjük meg a tejfölös alappal, tegyük rá a feltéteket, a sajtot és dugjuk a sütőbe amíg szép, aranyszínű nem lesz a tészta pereme, ez a vastagságától függően 10-15 percre. 
6.) Amikor kész, én még rá szoktam pakolni egy nagy adag rukkolát és néhány kanál tejfölös szószt is.





A pizzatészta másik felét hagyományos, paradicsomos pizza alappal készítettemel, majd szalámit és gombát karikáztam rá, füstölt mozzarella sajttal sütöttem meg. Ez is nagyon finom lett. A paradicsomszószt azért "illik" friss paradicsomból főzni, de mivel már nincs neki igazán szezonja (és amúgy is utálom egyenként lehúzni a héját) így én egy kis csaláshoz folyamodtam. Mégpedig ezt sűrített paradicsom formájában tettem. Na jó, mentségemre szolgáljon, hogy tartósítószer-mentes, bio változatot vettem. Ebből azért sokkal jobb, mint abból a régi, konzerves fajtából, amit Anyukám használt, amikor még csak azt lehetett kapni. A sok-sok bazsalikom és oregáno természetesen nem maradhatott ki belőle.


Paradicsomos pizza alap
Hozzávalók egy pizzához:


4 EK bio sűrített paradicsom
1 gerezd fokhagyma
1 kis fej vöröshagyma
oregáno, bazsalikom (lehetőleg friss)
2 EK olivaolaj
só, bors
Feltétek:
10 dkg csípős szalámi
3 db közepes champion gomba (vékony szeletek)
10 dkg füstölt mozzarella

A paradicsomos alaphoz először a hagymát megdinszteljük az olivaolajon, kis lángon, lassú tűzön hogy finom édeskés ízt kapjon. Én még egy pici cukorral is meg szoktam szórni, de nem muszáj. Rákanalazzuk a paradicsom pürét, belereszeljük a foghagymát, ízesítjük sóval, borssal, majd belecsipkedjük a zöldfűszereket. Ezzel az alapunk el is készült. Kenjük meg vele a már jól ismert módon a tésztát, tegyük rá a feltéteket, a sajtot és süssük készre.

Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése